Webinar: 5 stappen naar succes met je Facebook pagina

Ik heb halverwege december een interessant Webinar bijgewoond over de 5 stappen om succes te krijgen met je Facebook pagina. Hier is verteld over een goed afgestemde Facebook pagina richting je doelgroep en bepaalde zaken die belangrijk zijn om optimaal gebruik te maken van je Facebook pagina. Deze vijf stappen zijn de volgende:

1. Wie zijn je fans?
2. Informatie zoeken over je fans
3. Maak gebruik van Graph search
4. Marketingkalender
5. Etalage inrichten

De eerste stap: “wie zijn je fans?” bestaat uit verschillende vragen die je moet beantwoorden om dit te achterhalen. Denk hierbij aan demografische kenmerken: is het een man of een vrouw, wat is de leeftijd van de doelgroep, waar woont je doelgroep, wat vinden ze interessant en wat zijn hun problemen/zorgen. De berichten die op een Facebook pagina worden geplaatst moeten zijn afgestemd op de kenmerken van je doelgroep. Een vrouw benader je al totaal anders dan een man. Ook een student van rond de 18 jaar, benader je totaal anders dan iemand die 50 + is. Wanneer je bovenstaande vragen hebt beantwoord, heb je al een goed overzicht van wie je doelgroep is. Ook is het belangrijk om te weten welke problemen/zorgen zij hebben om hier op in te spelen met de berichten die geplaatst worden op de pagina.

Bij de tweede stap “informatie zoeken over je fans” kan je op internet zoeken naar verschillende fora waar jouw doelgroep zijn of haar vragen stelt. Op deze manier weet je al meer van de doelgroep en kan je inspelen op de verschillende vragen die zij hebben. Ook is het handig om bij een concurrent te kijken naar de veelgestelde vragen. Zij zullen bij de concurrent over het algemeen dezelfde vragen hebben als zij ook hebben bij jou.

Stap 3: gebruik “Graph Search”. Zelf had ik er geen idee van wat dit was. Hier kan je gebruik van maken wanneer jij je Facebook instelt op Engels. Je kan kijken naar pagina’s die geliked worden door mensen die jou volgen, de interesses van mensen die jouw pagina volgen etc… Dit is ontzettend handig om te kijken naar de verschillende activiteiten van jouw volgers en ideaal om hier op in te spelen. Je kan bijvoorbeeld ‘samenwerken’ met een pagina die veel wordt geliked door jou volgers.

Stap 4 “marketingkalender” hierdoor kan je een routine ontwikkelen. Bijvoorbeeld dat je iedere ochtend controleert wat er over je wordt gezegd, belangrijke groepen scannen op LinkedIn, nieuwsgroepen, nieuwssites en websites. Hierbij kan je ook denken aan Graph Search. En het allerbelangrijkste is om de marketingkalender goed bij te houden en aan te vullen. Ook kan je vooraf al berichten plannen die op Social Media geplaatst gaan worden en zo inspelen op acties die al vooraf gepland zijn en bijvoorbeeld op jaargetijden of het weer. Zo heb je voor iedere situatie al een goed bericht klaar staan en hoef je hier niet last minute over na te denken.

Stap 5 “etalage inrichten” houdt in dat je Facebook pagina er aantrekkelijk uit moet zien. Het eerste wat de bezoeker ziet, is namelijk de omslagfoto en de profielfoto. Om aandacht van de doelgroep te trekken, kan je bijvoorbeeld regelmatig je omslagfoto wijzigen. Naar mijn mening is het niet verstandig om je profielfoto vaak te wijzigen. Dit is een constante factor en is naar mijn mening belangrijk om in stand te houden voor consistentie en herkenbaarheid voor de doelgroep. Houdt de omslagfoto wel relevant en zorg ervoor dat je geen foto’s van anderen pakt in verband met privacy en auteursrecht. Een belangrijke regel van Facebook is ook dat je omslagfoto voornamelijk uit afbeelding moet bestaan, zet er dus niet te veel tekst in.

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s