Futurefields

Op 28 oktober 2014 heb ik een seminar gevolgd over collaborative economy. De planning van deze dag zag er als volgt uit:

Planning seminar:

Ontvangst                                      16.00 – 16.20 uur
Kick Off                                          16.20 – 16.30 uur
Spreker 1: Martijn Arets              16.30 – 16.50 uur
Interactie                                       16.50 – 17.10 uur
Spreker 2: Gerard Aaftink            17.10 – 17.30 uur
Interactie                                       17.30 – 17.45 uur
Borrel                                             17.45 uur

Degene die het seminar gegeven heeft is Lars Sorenson. De eerste gastspreker was Martijn Arets. Hij is de schrijver van het boek “Brand Expedition”. Bij een collaborative economie (Deeleconomie) denkt meneer Arets zelf aan geld, recources, macht en ontwikkeling. Er zijn ontzettend veel vakgebieden waarbinnen de deeleconomie een grote rol speelt. Je moet doen waar je goed in bent. Een voorbeeld van een deelplatform is Snappcar. Het is belangrijk dat bij de deeleconomie rekeing wordt gehouden met volgende drie elementen:
– Implementaties in organisaties
– Geen gevoel voor urgentie (bijv. Autoeconom)
– Projectbenadering kansen (bijv. samenrijden.nl)

Het is belangrijk op niet alleen naar grote en bekende bedrijven te kijken, maar ook naar de startups. Elke branche krijgt te maken met de deeleconomie. Dit is waarmee is afgesloten. Hierna zijn een aantal goede vragen gekomen, waarvan ik de vraag die ik het leukste vond verder uitlicht.Startups verdienen op dit moment nog geen geld. Hoe komt dit?

Ondanks dat de startups nog niet winstgevend zijn, zijn er toch al veel potentiële verdienmodellen hier beschikbaar en daarbij komt nog dat de startups maar een percentage van het opgehaalde geld ontvangen.

Na de vragenronde kwam de tweede gastspreker aan het woord, namelijk Gerard Aaftink. Hij ging het hebben over hoe duurzaam de deeleconomie is. Ook heeft hij verschillende verdienmodellen van deeleconomie verteld, namelijk:
– Klant (groter aanbod en transparantie (prijs))
– Leverancier (dienst (product + lage investeringskosten)
– Platform (transactiekosten + meta data)

Ondanks dat de kwaliteit niet kan worden gegarandeerd, zoals bij het uitlenen van een auto, zitten er ook positieve punten aan deelplatformen. Dit is namelijk dat het om de hoek beschikbaar kan zijn en dat je als aanbieder nog iets bij kan verdienen.
Na deze gastspreker gingen we via de futurefield applicatie in discussie met alle drie de sprekers van de dag (Martijn, Gerard en rob). Hier hebben wij de mogelijkheid gehad om vragen te stellen en te discussiëren.

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s