Tumblr

Wat is Tumblr?
Tumblr is een social media netwerk en een blog systeem. Hiermee kan je muziek, tekstberichten, foto’s en video’s met anderen delen op een “Tumblelog”. Het delen kan je doen door middel van je computer, je tablet, telefoon of mailadres. Het is mogelijk om anderen te volgen en je kan anderen bij je favorieten zetten. Het wordt veel gebruikt voor gelegenheidsbloggers, niet alleen vaste bloggers. (Worldwideweb, 2013)

Bovenstaande informatie komt onder andere uit een bron die geschreven is door een gebruiker van Tumblr. Deze heeft ervaring met dit sociale medium. Ik ben van mening dat zij duidelijk heeft beschreven wat het is en wat je er allemaal mee kan.

Geschiedenis
Dit sociale medium is in 2006 opgericht door David Karp in New York. Sinds 2012 is deze website in het Nederlands beschikbaar en toen was het een van de snelst groeiende websites ooit. In de VS is Tumblr na Facebook dé website waar men de meeste tijd aan besteedt. In 2013 is Tumblr voor 1,1 miljard dollar overgenomen door Yahoo. (Worldwideweb, 2013)

Gebruikers
Gezien de cijfers doet Tumblr het ontzettend goed sinds de oprichting. Er zijn sinds de oprichting 60 miljard berichten in meer dan 135 miljoen verschillende blogs gepost. Ook binnen Nederland doet dit sociale medium het goed. In Nederland heeft Tumblr per maand meer dan 1,7 miljoen unieke bezoekers, die goed zijn voor meer dan 95,7 miljoen pageviews. (Marketingfacts, 2013)

Uit veel onderzoeken blijkt dat de gebruikers van Tumblr tussen de 15 en 34 jaar liggen. Behalve in Nederland is dit ook het geval in Amerika. Bijna de helft van de gebruikers van Tumblr bevindt zich in deze leeftijdscategorie. Hiermee komen we aan bij de volgende paragraaf over het zakelijk gebruik van Tumblr. Omdat dit nu al aan bod komt, sla ik dat kopje over en vertel ik hier wat bruikbaar is voor organisaties. Gezien de leeftijdscategorie van gebruikers van Tumblr is het voor organisaties die zich richten op deze doelgroep verstandig om eventueel hier te adverteren, maar wat kunnen bedrijven en merken eigenlijk met dit sociale netwerk? (Adwise, 2013)

Volgens adwise (2013) wordt Tumblr steeds populairder en zitten er steeds meer grote merken op dit platform. Hierbij kan je denken aan Coca-Cola en Disney. Ook steeds meer Nederlandse bedrijven komen op dit platform. Wanneer een organisatie gebruik gaat maken van Tumblr is het belangrijk dat het profiel dat aan wordt gemaakt overeenkomt met de huisstijl van de organisatie. Het is namelijk mogelijk om de sjablonen die je kan gebruiken voor de opmaak aan te passen aan de huisstijl van de organisatie. Wanneer je de personen opzoekt die content plaatsen die overeenkomt met je organisatie, heb je al direct iets dat overeenkomt tussen jullie, waardoor contact makkelijker is gelegd. Ook is het belangrijk om, net als op andere social media platformen, regelmatig content op de pagina te plaatsen. Op deze manier ziet men dat je nog bestaat, maar zet er geen overload aan informatie op. Dit schrikt mensen af.

Verdienmodel
Zoals ik kan vinden op internet heeft het bedrijf begin 2013 nog geen goed verdienmodel. Wat het verdienmodel van toen inhield, is heel onduidelijk. Daar ga ik proberen meer informatie over te vinden. Wel heeft Tumblr op dat moment laten weten om te gaan starten met mobiele advertenties in de applicatie om geld te verdienen. (Unen, 2013)

Om nu al terug te komen op het verdienmodel, is te vinden dat Tumblr sjablonen voor de opmaak van je pagina verkocht om aan geld te komen. Helaas heeft dit niet genoeg opgeleverd omdat het bedrijf ontzettend lang rood heeft gestaan. Ook toen Yahoo heeft besloten om Tumblr te kopen. Alsnog is er niet veel meer te vinden dan bovenstaande informatie en de informatie dat men op Tumblr niet durft om advertenties te plaatsen uit angst dat men dan niet meer naar de website komt. (Ammelrooy, 2013)

 

Bronnen

Adwise. (2013, September 16). Bereik de jonge doelgroep met Tumblr. Opgehaald van Adwise: http://www.adwise.nl/blog/bereik-de-jonge-doelgroep-met-tumblr.html

Ammelrooy, P. v. (2013, mei 21). Yahoo koopt bloggerssite Tumblr voor 11 miljard dollar. Opgehaald van Volkskrant: http://www.volkskrant.nl/dossier-archief/yahoo-koopt-bloggerssite-tumblr-voor-11-miljard-dollar~a3444327/

Marketingfacts. (2013, oktober 15). Tumblr vs Facebook. Opgehaald van Marketingfacts: http://www.marketingfacts.nl/berichten/tumblr-vs.-facebook-de-verschillen-in-de-ogen-van-jonge-gebruikers

Unen, v. (2013, maart 27). Tumblr over de 100 miljoen leden. Opgehaald van Spitsnieuws: http://www.spitsnieuws.nl/tech/2013/03/tumblr-over-100-miljoen-leden

Worldwideweb. (2013, mei 21). Wat is Tumblr en hoe werkt het. Opgehaald van Worldwideweb: http://worldwideweb.plazilla.com/page/4295020002/wat-is-tumblr-en-hoe-werkt-tumblr-en-wat-maakt-tumblr-zo-leuk

 

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s