Foursquare

Wat is Foursquare?
Bij Foursquare kan je anderen laten weten waar jij je bevindt, plaatsen aanbevelen of tips geven aan anderen waar ze heen kunnen gaan. De updates zijn eenvoudig te delen op Twitter en Facebook. De locatie van de gebruiker wordt bepaald door middel van GPS. Bij inchecken kan je punten verdienen. Het totaal aantal punten wordt verzameld en houdt ook de punten van anderen bij. Het is een soort social game. Wanneer je een locatie vaak bezoekt kan je burgemeester worden van deze locatie. Dit is de persoon die de locatie de afgelopen 60 dagen het meeste heeft bezocht. (Lievers, 2011)

De oprichting
In 2009 is Foursquare begonnen met een beperkte beschikbaarheid van het netwerk in de VS. In 2010 is het netwerk geopend voor gebruikers wereldwijd en in maart 2010 had Foursquare wereldwijd 500.000 gebruikers, dit zijn een aantal feitjes over Foursquare, maar ik zal nu beginnen over de echte oprichting van dit sociale medium. Aangezien er verschrikkelijk weinig is te vinden over de oprichting kan ik dit ontzettend kort houden. Foursquare is gemaakt door Dennis Crowley en Naveen Selvadurai. Crowley is al eerder gestart met een soortgelijk project genaamd Dodgeball. Dit is in 2005 overgenomen door Google en in 2009 is er een einde gekomen aan dit platform. Foursquare daarentegen loopt ontzettend goed, zoals ook af te lezen is in begin van deze alinea. Ik verwacht ook dat dit goed zal blijven lopen. (Wikipedia, 2014)

Gebruikers
Foursquare heeft twee jaar na oprichting al tien miljoen gebruikers aan zich gebonden. Eind januari van 2011 stond de teller nog op 6 miljoen gebruikers. De startup heeft na twee jaar de grens van 750 miljoen check-ins doorbroken. Er zijn er gemiddeld 3 miljoen per dag. Tegenwoordig zijn er bijna 500.000 merken en bedrijven actief op Foursquare. 50% van de gebruikers is vrouwelijk en de helft van de gebruikers komt uit de Verenigde staten. Over het aantal gebruikers binnen Nederland is helaas niks te vinden. (Starkenburg, 2011)

Het verdienmodel
Vanaf 2011 heeft Foursquare zijn samenwerking met LivingSocial, Gift City, Zozi, BuyWithMe en AT7T interactive aangekondigd. Vanaf juli 2011 brengt men de dag-deals van deze partijen naar de gebruikers van Foursquare. Voor de betrokken websites een extra distributiekanaal, voor Foursquare een mooie inkomstenbron. Zij ontvangen namelijk bij elke verkoop een percentage van de opbrengst. (Dekkers, 2011)

Buiten de samenwerking met een aantal websites om, hebben zij ook een doe-het-zelf-advertentieprogramma opgericht in de VS, Engeland, Turkije, Brazilië en Rusland. Het is vergelijkbaar met Google AdWords, maar dan gericht op locaties. De adverteerder moet een bepaald aantal kosten betalen wanneer de gebruiker naar een advertentie kijkt en wanneer hij incheckt op die locatie. (Libbenga, 2013)

Zakelijk gebruik
Omdat men bij Foursquare kan zien wat op dat moment een trending topic is, is dit platform onder andere makkelijk voor organisaties om op de huidige activiteiten in te spelen. Je kan onder andere bijvoorbeeld zien wanneer men naar de supermarkt gaat, naar de kroeg, wanneer studenten het meeste op de universiteit bevinden en dat men in de weekends vaak in het park is. Hier kan bijvoorbeeld een ijsco-boer inspelen op de trend dat men in het weekend vaak in het park is en om bijvoorbeeld op bepaalde tijden naar de universiteit te gaan. Buiten dit om zijn er ook special functionaliteiten. Hiermee kan je nieuwe klanten trekken, promotieacties houden of loyale klanten belonen. (Laak, 2011)

 

Bronnen

Dekkers, M. (2011, Juli 14). Foursquare gaat geld verdienen. Opgehaald van Frankwatching: http://www.frankwatching.com/archive/2011/07/14/foursquare-gaat-geld-verdienen-infographic/

Laak, R. v. (2011, februari 24). Foursquare als marketingtool. Opgehaald van Egoweblog: http://www.egoweblog.nl/2011/02/24/foursquare-als-marketingtool/

Libbenga, J. (2013, Juli 16). Foursquare start programma kleine adverteerders. Opgehaald van Emerce: http://www.emerce.nl/nieuws/foursquare-start-programma-kleine-adverteerder

Lievers, G. (2011). Wat is Foursquare en hoe werkt het. Opgehaald van Teamnijhuis: http://www.teamnijhuis.nl/vakpraat/blog/wat-is-foursquare-en-hoe-werkt-het

Starkenburg, J. (2011, juni 21). Tien miljoen gebruikers foursquare twee jaar. Opgehaald van Emerce: http://www.emerce.nl/nieuws/tien-miljoen-gebruikers-foursquare-twee-jaar

Wikipedia. (2014, april 22). Foursquare. Opgehaald van Wikipedia: http://nl.wikipedia.org/wiki/Foursquare

 

Advertenties

2 gedachtes over “Foursquare

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s