Twibfy

Geschiedenis
In 2013 heeft een nieuw social media platform zijn intrede gedaan in de digitale wereld. Sindsdien is de bètaversie van dit platform te gebruiken. Over welk platform ik het heb..?

Twibfy natuurlijk. Op dit platform draait alles om het inspireren en het gemakkelijk per onderwerp selecteren van de content, het organiseren hiervan en het delen met hun vrienden. Volgens Twibfy is het delen nog nooit zo gemakkelijk geweest. Toch zijn er ontzettend veel bestaande concurrenten waar dit platform het tegenop moet nemen. Door de totaal andere look, proberen zij in ieder geval om een totaal andere doelgroep aan te spreken dan Pinterest. (DutchCowboys, 2013)

Wat is het
Om voor mijzelf en voor jullie een goed beeld te schetsen van dit sociale medium, ben ik van plan om zelf een account aan te maken, daarom heb ik dat nu dus ook gedaan. Persoonlijk wanneer ik de pagina open heb staan, krijg ik het idee dat ik op Pinterest zit. De gehele omgeving ziet er ook gelijkwaardig aan Pinterest uit, in tegenstelling tot wat in de vorige alinea is verteld. De bedoeling van het platform is dat gebruikers geïnspireerd raken en anderen kunnen inspireren door middel van visuele content, denk hierbij aan video en film. In je persoonlijke omgeving is het mogelijk om beelden te archiveren in persoonlijke of gedeelde mappen en is het mogelijk om je eigen afbeeldingen te importeren. (Cleef & Robustelli, 2013)

Gebruikers
Omdat Twibfy nog niet lang bestaat, is er helaas geen informatie te vinden over het aantal gebruikers van dit platform op dit moment. Wel heb ik informatie gevonden over de doelgroep van de bedenkers van Twibfy. Zij willen zich voornamelijk richten op de creatieve professionals en de creatieve amateurs, bijvoorbeeld personen die naast hun werk design of fotografie doen. Deze groep mensen kan het platform gebruiken om inspiratie op te doen op allerlei verschillende gebieden. (Twibfy, 2013)

Persoonlijk zie ik hier ook een mogelijkheid voor organisaties. Omdat er personen zijn die in hun vrije tijd bezig zijn met design of fotografie, kunnen organisaties hier bijvoorbeeld in contact komen met een, op dat moment, noodzakelijke fotograaf of designer die een kleine opdracht zou kunnen doen voor het bedrijf. Maar toch is dit mijn persoonlijke mening en heb ik geen idee of dit ook mogelijk is binnen het social media platform. Daarom ga ik nu verder in op het verdienmodel en het zakelijk gebruik van Twibfy.

Zakelijk gebruik
Twibfy is onder andere aan Google gepresenteerd. Uit deze presentatie is een samenwerking ontstaan om Google+ als sign door te voeren in het platform. Google ondersteunt Twibfy hierbij op technisch vlak om ervoor te zorgen dat het meeste gehaald wordt uit de mogelijkheden van dit sociale netwerk. (Twibfy, 2013)

Helaas is er ontzettend weinig te vinden over het zakelijk gebruik van Twibfy, omdat het platform nog maar kort bestaan en nog weinig bekendheid heeft binnen Nederland. Daarom kan ik helaas niet meer vertellen dan ik op dit moment heb gedaan over Twibfy.

Verdienmodel
Op dit moment is gebruik van Twibfy gratis, hiervoor is gekozen omdat ze graag feedback willen ontvangen van huidige gebruikers en omdat ze nieuwe gebruikers willen trekken. Na een aantal jaar zijn ze van plan om gebruik te maken van gesponsorde links of eventueel gebruik door bedrijven die hier dan plaatjes of video’s van producten of de organisatie zelf uploaden. (Edtechdigest, 2013)

Voor meer informatie over Twibfy en hoe het eruit ziet, verwijs ik u door naar het volgende filmpje:

 

Bronnen

Cleef, S. v., & Robustelli, D. (2013, augustus 14). Twibfy in Amerika. Opgehaald van Marketing online: http://www.marketingonline.nl/achtergrond/bericht/twibfy-in-amerika

DutchCowboys. (2013, augustus 5). Social Media. Opgehaald van Dutchcowboys: http://www.dutchcowboys.nl/socialmedia/29318

Edtechdigest. (2013, augustus 29). Cool tool Twibfy. Opgehaald van Edtechdigest: http://edtechdigest.wordpress.com/2013/08/29/cool-tool-twibfy/

Twibfy. (2013, september 13). NL Startup lanceert visual content platform Twibfy. Opgehaald van Emerce: http://www.emerce.nl/wire/nl-startup-lanceert-visual-content-platform-twibfycom

 

Geef een reactie

