MySpace

Geschiedenis
MySpace is opgericht door Tom Anderson, Chris DeWolfe en een klein team van programmeurs in 2003. Omdat er veel voorbereidingen zijn getroffen bij de start van dit netwerk waren er weinig opstartproblemen. Dit sociale medium platform is opgericht op een domein van YourZ.com, later zijn deze platformen gefuseerd. MySpace was meteen een groot succes door zijn bijzondere interactie, maar voornamelijk door één ding dat niet een van de concurrenten had. Je kon je eigen persoonlijke pagina volledig indelen en je eigen kleuren en achtergronden gebruiken en er was de mogelijkheid om er muziek op te zetten. Dit laatste zorgde ook voor nieuwe mogelijkheden in de muziekindustrie. Veel bandjes hebben hier namelijk hun eigen muziek op gezet. (Netwerksites.wikispaces, 2012)

Regels
MySpace had wel een aantal belangrijke regels ingesteld voor de gebruikers, namelijk dat je profiel niet zichtbaar is wanneer je jonger bent dan 13 jaar en dat er geen gewelddadige of pornografische beelden op worden gezet. Helaas zijn er veel personen geweest die de regels hebben omzeild, door bijvoorbeeld je leeftijd verkeerd erop te zetten, waardoor veel ouders hun vraagtekens hebben gezet bij de profielensite. Behalve dit zijn er ook veel personen van mening dat de profielensite de privacy van mensen schenden. Hier heb ik helaas niet meer informatie over kunnen vinden. (Netwerksites.wikispaces, 2012)

Gebruikers
In 2013 heeft de pagina een nieuwe uitstraling gekregen, doordat er daarvoor veel mee werd gedaan door artiesten. Vanaf nu zijn er diverse soorten accounts aan te maken voor muzikanten, fotografen, filmmakers, creatievelingen, evenementen en merken. Het is een perfect platform geworden om je werk te laten zien en het is mogelijk om je gehele portfolio op je pagina te plaatsen. Toen de pagina vernieuwd werd waren er nog erg weinig merken die een pagina aan hebben gemaakt, maar ze verwachtten toen wel dat er meerdere zouden volgen. (NRC, 2013)

Er is veel informatie te vinden over de huidige gebruikers van MySpace. Denk hierbij aan de leeftijden, man/vrouw verhouding en het opleidingsniveau. Ten eerste is naar boven gekomen dat 36% van de gebruikers van MySpace man is, de overige 64 % van de gebruikers zijn vrouw. In onderstaand schema is af te lezen wat de leeftijden zijn van de gebruikers. Hier is ook te zien dat de meeste personen die gebruik maken van MySpace tussen de 25 en 34 jaar oud zijn.

0-18  12%
18-24  18%
25-34  26%
35-44  20%
45-54  18%
55-64  5%

(HoeMaak, 2012)

In 2011 is het aantal gebruikers in een jaar tijd met 9 miljoen afgenomen, waardoor het netwerk wereldwijd nog 56 miljoen gebruikers had. (Broek, 2011) Het aantal gebruikers vandaag de dag ligt ongeveer op de 25 miljoen gebruikers. (marketing extreme, 2013)

Verdienmodel
Het verdienmodel dat voornamelijk wordt gebruikt door MySpace is de display advertising. Dit zijn grote afbeeldingen die in beeld komen bij de bezoekers van de website. (Marketing Extreme, 2013)

Zakelijk gebruik
Met haar leden op dit moment van MySpace beschikken zij nog over een groot bereik over de wereld, wat eventueel nog interessant is voor organisaties om hier te adverteren. Toch heeft de organisatie een vrij onduidelijke toekomst, waardoor het beter is om te adverteren op Sociale Medium platformen waarvan de toekomst zeker is.

Bronnen

Broek, M. v. (2011, januari 20). MySpace gaat ten onder. Wat kun je daarvan leren. Opgehaald van Marketingfacts: http://www.marketingfacts.nl/berichten/20110120_myspace_gaat_ten_onder_wat_kun_je_daarvan_leren

HoeMaak. (2012, Oktober 31). Wat is de verdeling van leeftijd, geslacht en opleidingsniveau bij sociale media. Opgehaald van HoeMaak: http://hoemaak.nl/wat-is-de-verdeling-van-leeftijd-geslacht-en-opleidingsniveau-en-sociale-media

marketing extreme. (2013). marketing extreme. Opgeroepen op 1 24, 2014, van marketing extreme: http://www.marketingextreme.nl/myspace-ziet-ledenaantal-weer-groeien-met-1-miljoen-gebruikers/

 

Netwerksites.wikispaces. (2012). Geschiedenis. Opgehaald van Netwerksites.wikispaces: http://netwerksites.wikispaces.com/Geschiedenis

NRC. (2013, februari 11). This is MySpace. Opgehaald van NRCmedia: https://www.nrcmedia.nl/blogs/gastblogs/this-is-myspace/

 

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s