Magnet.me

Wat is Magnet.Me eigenlijk?
Magnet.Me is een nog erg onbekend social media platform op dit moment. Ik denk zelf ook dat ik een van de weinigen ben van de minor die op dit moment een account heeft op dit platform. Magnet.Me is opgericht om afstudeerders en bedrijven met elkaar in contact te brengen. Het is mogelijk om je CV te plaatsen en aan te geven wat je voorkeur is met betrekking tot werkgevers en stageplaatsen. Behalve studenten, maken ook bedrijven een profiel aan met verschillende vacatures. Zodra er een match is tussen bedrijf en afstudeerder, krijgen deze automatisch een contactverzoek. Vanaf dit moment is het mogelijk voor een organisatie om je CV in te zien. (Sprout, 2013)

Wanneer is Magnet.Me opgericht?
Magnet.Me B.V. is eind 2011 opgericht en eind september 2012 online gegaan. Het is opericht door Vincent Karremans (26), Freek Schouten (27) en Laurens Nues (25). Het is opgericht omdat veel studenten wel bekend zijn met de grote bedrijven als Unilever, maar veel kleine bedrijven niet opgemerkt worden en ze de tijd niet hebben om zich te profileren. Ook laten veel studenten veel kansen liggen wanneer ze geen idee hebben dat ergens een onbekende organisatie is met de perfecte baan. (Sprout, 2013)

De beschrijving waarmee dit netwerk is aangemeld is:
het contact faciliteren tussen potentiële toekomstige werknemers enerzijds en werkgevers anderzijds, het exploiteren van een website die dit contact bewerkstelligt en het leveren van diensten aan derden die in de meest ruime zin te maken heeft met het in contact komen van opdrachtgevers en bedrijven met studenten en medewerkers, alsmede het verzorgen van werving en selectie van medewerkers voor opdrachtgevers.” (Drees, 2013)

Het verdienmodel
In het begin, tijdens de proefperiode, is Magnet.me nog gratis. Naar verloop van tijd zullen ze een vergoeding gaan vragen van bedrijven als ze meer inzicht willen krijgen in het netwerk. Op dit moment willen ze alles zo laagdrempelig mogelijk houden en gaat het om bedragen rond de €1.000,- euro per jaar. Het belangrijkste op dit moment is dat Manget.me nog groeit en meer bekendheid krijgt. Zodra er bekendheid is, zullen ze geld gaan verdienen. Dan wordt het mogelijk om marketingcampagnes te doen via de website en kunnen ze marktonderzoek doen. Ze willen wel grotendeels gratis en betaalbaar blijven. (Sprout, 2013)

Gebruikers
Helaas is er geen relevante informatie te vinden over het aantal gebruikers van dit sociale medium. Wel is bekend dat dit gericht is op organisaties die op zoek zijn naar afstudeerders en op afstudeerders op zoek naar een afstudeerstage. In 2013 waren er in totaal 200 bedrijven aangesloten bij Magnet.me en ongeveer 5.000 studenten. (Sprout, 2013)

Mijn mening
Persoonlijk vind ik het een erg leuk social medium. Wat erg jammer is, is dat het nog vrij onbekend is, waardoor je erg weinig contacten hebt. Je moet namelijk van de deelnemende organisaties maar net een match ermee hebben. Wel denk ik dat het potentie heeft voor de toekomst, indien ze iets bekender worden binnen Nederland.

Bronnen
Drees, M. (2013, maart 9). Magnet.Me genomineerd en onzichtbaar. Opgehaald van Recruitmentmatters: http://recruitmentmatters.nl/2012/08/21/magnet-me-genomineerd-en-onzichtbaar/

Sprout. (2013, februari 21). Startup Magnet.me gaat achter LinkedIn aan. Opgehaald van Sprout: http://www.sprout.nl/artikel/financiering/startup-magnetme-gaat-achter-linkedin-aan

 

Geef een reactie

