Je online reputatie/Personal Branding

Dat het onverstandig is om dronken foto’s en rare situaties online te zetten is bij de meeste mensen wel bekend, toch let nog niet iedereen goed op met wat zij online zetten. Het is tegenwoordig algemeen bekend dat werkgevers jou online gaan opzoeken wanneer jij voor een bepaalde functie in die organisatie solliciteert. Daarom is het belangrijk dat je goed let op de persoonlijke zaken die je online laat zien. Daarom wil ik graag met jullie delen hoe jij je online reputatie hoog kan houden.

Op Frankwatching (2011) valt te lezen dat het er niet om gaat wat je online hebt geplaatst, maar over het hoe, waar en wanneer je het online hebt gepubliceerd. Een ander belangrijk punt is wat anderen over jou zeggen. Social media wordt op dit moment door 63% van de recruiters gebruikt als informatiebron.

Om jezelf goed te presenteren moet je eerst naar je eigen kwaliteiten en eigenschappen kijken. Maak hier een leuke en spannende pitch van. Deze kan je eventueel op je social media pagina zetten. Om je pitch te maken is het goed om naar jezelf als merk te kijken. Kijk gericht naar jezelf, naar je ambities en strategie om je doel te bereiken. Je unieke kwaliteiten zorgen voor onderscheid, draag dit dan ook uit. Hieronder staan verschillende stappen beschreven om je pitch te maken.

  1. De eerste stap voor personal branding is een brainstormsessie. Wat maakt jou bijzonder, wat vind jij uniek aan jezelf, wat vinden anderen uniek aan jou, wat kan je allemaal en wat wil je voor anderen betekenen?
  2. Bepaal je belangrijkste waarden. Wat is voor jou echt belangrijk? Denk hierbij aan meesterschap, betrokkenheid, oprechtheid etc..
  3. Bedenk wat jou uniek maakt. Hiervoor kan je resultaten pakken die ook in je brainstorm van stap 1 naar voren komen. Misschien spreek je een bijzondere taal of een bijzondere interesse. Noteer alles wat in je op komt.
  4. Hoe wil jij dat anderen jou zien? Hoe wil je overkomen, wat moet men van jou onthouden. Als je zelf weet welk beeld je wil dat anderen van jou hebben, kan je eraan gaan werken om ervoor te zorgen dat mensen je ook op deze manier gaan zien. Kijk hierbij naar verschillende specialiteiten.
  5. Denk na over je doelgroep. Door je eventuele toekomstige werkgever duidelijk te definiëren, kan je jouw personal brand op de juiste manier formuleren. Denk daarom duidelijk na over onder andere je taalgebruik.
  6. Schrijf jouw personal brand. Nu is het de noodzaak om alle informatie uit de vorige stappen op te zetten in een korte, inspirerende tekst van ongeveer 150 woorden à jouw personal brand
  7. Het is ontzettend handig om je personal brand online te zetten, zodat men direct in een oogopslag kan zien wat jouw sterke kanten zijn en wat jou bijzonder maakt.

Marketingfacts (2009) geeft vijf tips voor effectieve personal branding:

  1. Authenticiteit; wees je eigen merk en behoud daarin je eigen persoonlijkheid.
  2.  Integriteit; blijf bij je eigen normen en waarden.
  3.  Onderscheidendheid;  wees onderscheidend in het benoemen van je persoonlijke kwaliteiten en eigenschappen.
  4.  Relevantie; zorg dat je merk relevant is voor je doelgroep
  5.  Consistentie; wees consistent op alle plekken waar je personal brand zichtbaar is, off- en online.

 

Frankwatching. (2014). Het doet er online niet toe hoe je je presenteert. Opgehaald van Frankwatching: http://www.frankwatching.com/archive/2014/08/07/het-doet-er-online-niet-toe-hoe-je-je-presenteert/

Marketingfacts. (2009, november 18). De invloed van social media op personal branding. Opgehaald van Marketingfacts: http://www.marketingfacts.nl/berichten/20091118_de_invloed_van_social_media_op_personal_branding

 

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s