Zakelijk gebruik van Yammer

Velen van jullie zullen het wel kennen: Yammer. Een Social media netwerk dat medewerkers binnen een organisatie kunnen gebruiken. Dit platfom stelt medewerkers in staat om hun productiviteit te vergroten en samenwerking tussen afdelingen en geografische regio’s mogelijk te maken. Deze dienst is vergelijkbaar met Twitter. Je kan hier berichten op plaatsen en het is voornamelijk in gebruik om te vertellen waar je aan werkt. Je kan je hierbij aansluiten wanneer je hetzelfde e-maildomein hebt als je mede-gebruikers of wanneer je een uitnodiging ontvangt om hieraan mee te doen. Wanneer een organisatie hier gebruik van wil maken moeten zij een betaald account nemen. Dit netwerk richt zich dan ook op zakelijk gebruik en wordt op dit moment al door vele organisaties gebruikt, ook binnen Nederland. Het is voor medewerkers mogelijk om groepen te creëren zodat zij gezamenlijk aan verschillende projecten kunnen werken en documenten gemakkelijk kunnen delen en aanpassen. (Hijing, 2012)

Uit bovenstaande tekst is te achterhalen dat Yammer dus onder andere beschikbaar is voor grote organisaties, zodat men intern makkelijk met elkaar kan communiceren. Ook is dit een ideaal social media platform voor organisaties die geografisch verspreid zijn over een land of verschillende landen. Het geeft namelijk een snelle mogelijkheid om met elkaar te communiceren en elkaar op de hoogte te houden van bijvoorbeeld projecten.

Persoonlijk vind ik dit een erg interessant medium om binnen een organisatie te gebruiken, op de positieve manier. Je hebt de mogelijkheid om discussies te voeren, vragen te stellen en documenten te delen. Hierdoor merk je de geografische afstand tussen de verschillende afdelingen of locaties van de organisatie bijna niet meer. Je hoeft niet constant te bellen om antwoord te krijgen op je vraag of uit te zoeken bij wie je hiervoor moet zijn. Ook is het mogelijk voor iedere medewerker om een post te plaatsen, hierdoor is de pagina bij goed gebruik altijd up-to-date, vaak in tegenstelling tot het intranet dat gebruikt wordt binnen organisaties.

Duidelijk is dat Yammer op dit moment een populair intern social media platform is. Volgens Youri (2014) maakt ongeveer driekwart (73%) van de organisaties op dit moment gebruik van het online platform. Persoonlijk begrijp ik dat dit populair is. Ik heb het zelf gezien tijdens de stage van mijn vriend. Hij liep stage in Den Bosch bij een organisatie die ook gebruik maakte van Yammer. Wanneer hij niet naar zijn werk kon in verband met ziekte, kon hij alsnog door werken vanuit huis en contact blijven houden met zijn collega’s, zodat hij alsnog antwoord kreeg op de vragen die hij had voor zijn onderzoek. Ook bleef hij hierdoor op de hoogte van de werkzaamheden die op dat moment bezig waren op de werkvloer en kon hij vragen van anderen beantwoorden. Naar mijn mening is dit online platform duidelijk een pluspunt voor een organisatie en zijn medewerkers.

Verdienmodel
In eerste instantie is het gebruik van Yammer gratis. Hier is het nog mogelijk voor werknemers om zich op eigen initiatief kosteloos aan te melden. Als er meerdere werknemers gebruik maken van Yammer, en de managers controle willen over dit sociale netwerk, is het niet meer gratis. Vanaf dat moment wordt er €5,– per maand betaald per gebruiker voor data-export, aanvullende beveiliging en beheerrechten. (Schuls, 2012) Het is op de website Yammer niet mogelijk om te adverteren. Dit is omdat het een medium is dat binnen organisaties gebruikt wordt. Het is natuurlijk ook niet gepast om binnen andere organisaties te adverteren voor jouw organisatie. De enige manier waarop Yammer zijn geld verdient is dus door middel van het bedrag dat per maand betaald wordt door de betaalde gebruikers van dit sociale medium.

Gebruikers
Helaas is het ontzettend moeilijk om op dit moment te vinden hoeveel gebruikers er zijn voor Yammer. Daarentegen was het wel mogelijk om cijfers uit 2011 te bemachtigen. Volgens Mirck (2011) waren er in 2011 al 2 miljoen personen die gebruik maakten van Yammer.

 

Hijing, M. (2012, Juni 26). Yammer Twitter en Facebook voor professionals kost 12 miljard. Opgehaald van NRC: http://www.nrc.nl/tech/2012/06/26/yammer-twitter-en-facebook-voor-professionals-kost-12-miljard/

Mirck, J. (2012). Nederland loopt voorop met Yammer. Opgehaald van Jeroenmirck: http://www.jeroenmirck.nl/2011/10/nederland-loopt-voorop-met-yammer/

Schuls, M. (2012, maart 16). Sociaal netwerk Yammer dringt ongemerkt bedrijven binnen. Opgehaald van Nederlands Kennis Centrum: http://www.nederlandskenniscentrum.nl/sociaal-netwerk-yammer-dringt-ongemerkt-bedrijven-binnen/

Youri. (2014, februari 4). Onderzoek: Driekwart van organisaties gebruikt Yammer. Opgehaald van Evolve: http://www.evolve.eu/index.php/onderzoek-driekwart-van-organisaties-gebruikt-yammer/

 

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s